چطور استراتژی گاو بنفش را پیاده سازی کنیم ؟

0
(0)

ست گودین ایده متحول کردن کسب و کار شما را با قابل توجه بودن در کتاب «گاو بنفش» معرفی کرد. با یک قیاس شروع می شود.

عاشق قیاس ها  و بعد معادل سازی هستم ب رای همینم هم یکی از دوره های خودم رو رونسانس و دیگری و سمفونی بیزینس گذاشتم  ،این قیاس ها باعث افزایش درک و باز شدن پنجره جدید در ذهن انسان میشه .

تصور کنید در حال رانندگی هستید و از یک مزرعه پر از گاو عبور می کنید. در ابتدا، شما حتی به سختی متوجه گاوهایی می شوید که قبلاً بسیاری از آنها را دیده اید. مطمئناً متوجه گاو خاصی در گله نمی‌شوید، زیرا دیدن گاو، حداقل برای اکثر ما، یک اتفاق عادی است و سیستم  فیلترینگ ذهنی ما اون ها رو فیلتر می کنه  .

مسله مهم امروز در مارکتینگ فیلترینگ ذهن ها  و اشباه شدن ذهن مخاطب.

سپس تصور کنید که یک گاو بنفش را می بینید. ناگهان این گاو توجه شما را به خود جلب کرد. از بقیه گله متمایز است. شما به  همراه خود گاو بنفش را نشان می دهید تا در مورد اینکه چقدر این گاو بنفش متمایز و جالب است نظر دهید. منحصر به فرد بودن آن شما را متوقف می کند.

 

میانگین تجربه بازاریابی ، مانند یک مزرعه گاوهای معمولی سیاه و قهوه ای است. هیچ اجباری وجود ندارد که جلوتر بروید و از نزدیک نگاه کنید. این باعث نمی شود که شما اظهار نظر کنید، زیرا قبلاً همه آن را دیده اید. هر چند وقت یکبار، چیزی غیرعادی را تجربه می کنیم که به طور خلاصه توجه ما را به خود جلب می کند، اما این لحظه اغلب زودگذر است. گاو بنفش همه چیز در مورد انجام کارها متفاوت است.

 

اگر گاو بنفش ندارید، فقط با بقیه گله ترکیب می‌شوید و تا حد زیادی ژنریک (معمولی و سطحی نو ظهور ) می‌شوید. چیزی که شما نیاز دارید یک گاو بنفش است

در اینجا سه اصل وجود دارد که به بازاریابی B2B شما کمک می کند تا بتوانید از گله متمایز شوید و گاو بنفش خود را بسازید…

 

در حاشه امن بون و ریسک نکردن  خطرناک است

یکی از اصول ایجاد رنگ بنفش گاوی این است که ایمن بودن خطرناک است. در دنیایی که پر از شلوغی های دیجیتالی است، جلب توجه شدن سخت تر می شود. استفاده از همان تاکتیک‌هایی که رقابت باعث می‌شود از سر و صدا عبور کنید، دشوار است. اگر به ایمن بازی ادامه دهیم، خریداران ما همچنان ما را نادیده خواهند گرفت. هر چه بازاریابی شما ایمن تر باشد، ریسک آن بیشتر می شود.

 

وقتی ریسک‌های جسورانه و حساب شده می‌پذیرید، بسیار ایمن‌تر از آن چیزی هستید که فکر می‌کنید. با انجام ندادن کاری که دیگران انجام می دهند، شما مطلوب تر می شوید. خریداران محصول یا خدمات شما را بیشتر می خواهند و از دیدگاه جایگزین شما نسبت به جهان حمایت می کنند.

 

اگر نگران این هستید که کارها را زیاده روی کنید، با کپی کردن کارهایی که صنایع دیگر انجام می دهند شروع کنید. بازاریابان B2B حسادت می کنند که شرکت های B2C چقدر می توانند خلاق باشند. به بازاریاب شدن در اپل فکر کنید. چند برگ از کتاب آنها بردارید و بیشتر به B2C فکر کنید. از طرف دیگر، می‌توانید صنعتی کسل‌کننده‌تر از صنعت شما پیدا کنید، کشف کنید که چه کسی قابل توجه است (طولی نمی‌کشد)، و کاری را که آنها انجام دادند را انجام دهید. محصولات خسته کننده را می فروشد اما این کار را فوق العاده انجام می دهد.

کارهایی را که در صنعت شما «انجام نشده» پیدا کنید و آنها را انجام دهید.

 

عطسه ها را پیدا کنید اشاره به افرادی که بازار یابی ویروسی و دهان به دهان برای شما انجام می دهند .

به گفته ست گودین، عطسه کننده ها افرادی هستند که بیشتر به دوستان خود درباره یک ایده جدید و عالی می گویند. این افراد قلب ویروس ایده هستند – ایده ای که به سرعت گسترش می یابد. وقتی یک ایده عالی را می بینند، آن را به همه می گویند.

 

گروهی را که بیشترین سود را دارد پیدا کنید. اگر می توانستید مشتریان خود را انتخاب کنید، به مشتریانی که انتخاب می کردید پاسخ دهید. به احتمال زیاد آنهایی هستند که بالاترین ارزش را ارائه می دهند. آنها را خوشحال کنید، آنها را درگیر کنید یا آنها را غافلگیر کنید. عطسه کننده ها اینگونه متولد می شوند.

 

در بازاریابی مبتنی بر حساب (ABM)، اکثر شرکت ها به دنبال حمایت از مشتریان خود هستند. عطسه ها طرفدارانی هستند که با بازاریابی محصول خود، کار شما را برای شما انجام می دهند.

 

همه ما مشتریان ایده آلی داریم و باید پروفایل آنها را به خوبی بشناسیم. پس سعی نکنید همه را راضی نگه دارید. تجربیات مبتنی بر حساب (ABX) در حال تبدیل شدن به یک روند جدید در بازاریابی B2B است، زیرا ما به سمت رویکردی هدفمندتر حرکت می کنیم. روی مشتریانی تمرکز کنید که با متحیر کردن آنها با رویکرد منحصر به فرد شما، خبر خوب را منتشر می کنند.

سازش نکن

می گویند شتر اسبی است که توسط کمیته طراحی شده است. شما نمی توانید برای ساختن چیزی قابل توجه سازش کنید. حتی اگر ایده ای واقعا خوب به ذهنتان خطور می کند، به خودتان فشار بیاورید تا آن را قابل توجه کنید.

 

همانطور که گودین می گوید، چیزی که بسیار خوب است به سختی قابل ذکر است. آنقدر پیش نمی رود که بتوان در مورد آن به اشتراک گذاشت یا نظر داد. خیلی خوب برعکس قابل توجه است. آیا می خواهید بازاریابی B2B شما بسیار خوب یا قابل توجه باشد؟

 

اگر می‌خواهید کاری قابل توجه انجام دهید، باید فراتر از آن بروید. یکی از چالش‌های بازاریابی این است که وقتی نوبت به ایجاد ابتکارات جدید می‌رسد، از درون راضی کردن همه است. هر کسی نظری دارد. به قول قدیمی ها، آشپزکه دو تا بشه آش یا شوره یا بی نمک .

 

به‌عنوان یک بازاریاب، گاهی اوقات نیاز دارید که با روحیه خلاق خود درک کنید که برای راضی نگه داشتن همه افراد در سازمانتان حضور ندارید. به همین ترتیب، سعی نکنید همه افراد مخاطب هدف خود را راضی نگه دارید. ممکن است چندین گاو بنفش برای شخصیت ها و بخش های مختلف داشته باشید.

 

وقتی نوبت به ایجاد گاو بنفش می رسد، باید مطمئن شوید که این گاو بنفش ایده عال است . باید مطمئن شوید که منحصر به فرد و جسور است. بازاریابان B2B مشتاق همسویی واقعی فروش و بازاریابی هستند. تنها مسئله این است که اگر از تیم های فروش نظرشان را بخواهیم، آنها بر اساس غریزه نظرات خود را به ما می دهند. اگر زیاد گوش کنیم، این می تواند بر کمپین هایی که راه اندازی می کنیم تأثیر بگذارد. داده‌ها و تیم‌های متقابل کارکردی را با اهداف همسو ترکیب کنید (من اهداف درآمدی را توصیه می‌کنم) و خطرات محاسبه‌شده‌ای را پیدا خواهید کرد که در وعده صبحانه به خطر بیفتند. اگر در نهایت یک شتر دارید، حداقل مطمئن شوید که بنفش است

 

 

 

بنابراین، اگر می‌خواهید استراتژی گاو بنفش را اتخاذ کنید، در اینجا چند سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید، تا بتوانید چیزی قابل توجه بسازید که ارزش به اشتراک گذاشتن را داشته باشد:

 

  1. به رهبر فعلی بازار در صنعت خود فکر کنید، اگر بتوانید فقط یک چیز را در مورد چیزی که ارائه می دهید تغییر دهید که محصول یا خدمات شما را قابل توجه می کند، آن چه خواهد بود؟
  2. در مورد محصولات قابل توجه در صنایع دیگر با طراحی های بی عیب و نقص فکر کنید، چه چیزی از طرح های آنها در طراحی خود اتخاذ می کنید تا ارزش صحبت کردن را داشته باشد؟
  3. اگر بخواهید از محصول یا خدمات شما استفاده کنند، چه شکاف هایی را می توانید بین آنچه مردم می خواهند و آنچه امروز به دست می آورند پر کنید؟
  4. محصولات موفق را به راحتی امتحان می‌کنید، می‌خرید، توصیه می‌کنید، و پخش می‌کنید، بنابراین چگونه می‌توانید پیشنهاد خود را تغییر دهید تا عفونی‌تر شود؟
  5. چه کاری باید انجام دهید تا آنچه را که می‌فروشید به Sneezers در بازار ویژه‌ای که هدف آن هستید، قابل توجه کنید؟
  6. تصور کنید که خلاصه نوآوری خود را به یک طراح درجه یک جهانی داده اید، چگونه آن را توصیف می کنید؟
  7. چه کاری باید انجام دهید تا محصول Very Good خود را به محصولی واقعاً قابل توجه تبدیل کنید؟
  8. تصور کنید در حال ساخت یک محصول منحصر به فرد در نسخه محدود برای 20 مشتری برتر خود هستید، آن محصول چگونه خواهد بود؟
  9. اگر بخواهید یک نسخه کلکسیونی از محصول خود بسازید چه کار می کنید؟
  10. از آنجایی که کارت ویزیت شما محصول چاپ شده شماست و بخش بزرگی از آنچه می فروشید را تشکیل می دهد، چه چیزی را در کارت ویزیت خود تغییر می دهید که آن را قابل توجه تر و به یاد ماندنی تر کند؟
  11. به محصولات موجود در بازار خود با طرح‌های قابل توجه فکر کنید، چه کاری متفاوت با محصول خود انجام می‌دهید تا بهتر از آنچه در بازار وجود دارد ارزش صحبت کردن را داشته باشد؟
  12. از آنجایی که محصولات Remarkable اغلب بحث برانگیز و ظالمانه هستند، نسخه واقعا بحث برانگیز و ظالمانه محصول شما چگونه خواهد بود؟
  13. چه کسی در حال حاضر قابل توجه ترین محصول را در صنعت شما می سازد؟ اگر جای شما بودند چه کار متفاوتی انجام می دادند تا محصول شما قابل توجه تر شود؟
  14. تصور کنید که وفادارترین مشتری و حامی خود هستید، چه کاری می توانید انجام دهید تا پذیرندگان اولیه را با اشتیاق نسبت به محصول خود هیجان زده کنید؟
  15. تصور کنید محصول شما یک شخص است و باید برای او توصیه نامه بنویسید، چه چیزی ارزش توصیه را دارد؟
  16. چه کاری می توانید انجام دهید تا خرید، استفاده، مصرف، یا دور انداختن محصول یا خدمات خود را آسان تر کنید؟
  17. تمام پیشنهادات و شکایات مشتریان را که تا به حال شنیده اید فهرست کنید، چه کاری می توانید انجام دهید تا به توسعه یک محصول یا خدمات قابل توجه کمک کنید؟
  18. تصور کنید فردی هستید که عاشق ریسک کردن هستید، خطرناک ترین کاری که می توانید برای بهتر کردن محصول خود انجام دهید چیست؟
  19. اگر ترس نداشتید و نمی توانستید شکست بخورید، چه کاری متفاوت در مورد محصول یا خدمات خود انجام می دادید که آن را واقعاً قابل توجه می کرد؟
  20. خود را به عنوان یک ماوریک تصور کنید که به وضعیت موجود احترام نمی گذارد، اولین کاری که در مورد محصول خود متفاوت انجام می دهید چیست؟

سخن پایانی من برای گاو بنفش نیاز به اینفوگرافی و 20 سوال طرح شده داخلش داری دانلود کن جسور باش دنیا امروز و اینده برای افراد جسور

 

تمام  . آرتین هوسپیان

 

Downloads

 

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *